Co dělá výborné oddělení Human Resources jinak?

Naši lidé jsou naše hlavní konkurenční výhoda. A taky jsou to nejcennější, co máme. Dejte mi korunu za každou zmínku a jsem za pár měsíců milionář. A přitom, kdybychom se k financím chovali stejně jako k našim zaměstnancům, mnoho firem by nedožilo dalšího dne. Takže v té frázi to tajemství ukryté asi nebude. Co tedy dělá výborné HR oddělení jinak, aby organizaci prospívalo a pomáhalo jí dosáhnout společných cílů?

Kdo se jde občas podívat, jak to dělají jinde, tak moc dobře zná ten pocit. Jak moc je osvěžující přijít do firmy, kde je jasně vidět, že tam lidi pracují s nadšením. Mají rádi svou práci a jsou hrdí na své výsledky a nebojí se o nich vyprávět. Hezky mluví o všech produktech, které firma nabízí. Oni se ani nebojí mluvit o tom, co se jim nepovedlo a jak se z toho poučili pro budoucnost. Mluví obvykle o tom, že mají v práci dobrý tým. A nakonec i zmíní, že mají dobré oddělení lidských zdrojů. Jen, jak tohle zajistit i v té naší firmě, že?

Mít výborné oddělení Human Resources, to se okamžitě na firmě pozná. Stačí se podívat na Internetu, co se píše na Facebooku nebo Twitteru. Hned je vidět, že lidi ve firmě jsou na její výsledky hrdí. Znají produkty a dokáží přesvědčit své známé, že si našli tu pravou práci. Jsou prostě hrdí na to, jak se s lidmi v organizaci dobře a spravedlivě zachází.

Jenže, v realitě všedního dne, Human Resources většinou nemá tu nejlepší pověst. Manažeři nám často vytýkají, že nerozumíme jejich byznysu a nedokážeme rozpoznat, co jsou ty skutečné priority k řešení. Že si často vybereme nějakou hloupost a tu dokážeme pitvat a pitvat, dokud všechny kolem sebe neotrávíme. A zaměstnanci zase říkají, že tu HR není pro ně a řeší kraviny místo toho, jak to ve firmě funguje.

Na HR oddělení se často nadává, mnohdy je to i dost oprávněné. Je to zdroj mnoha křivd v očích zaměstnanců. Právě ono totiž reprezentuje všechny ztřeštěné nápady managementu, jak připravit zaměstnance o další výhody a jistoty. A z pohledu managementu jsme většinou zase nepochopili zadání, přání a vůbec jsme přišli s křížkem po funuse. Jsme pozadu a nevíme, co se děje ve firmě. A když to pochopíme, tak děláme, jako že se nás to netýká.

Ovšem, konec brečení – co tedy dělá výborné HR oddělení oproti ostatním:

  • vnímá sebe jako byznys a službu s přidanou hodnotou;
  • rozumí firemní strategii a implementuje ji;
  • má svou hrdost a nebojí se dělat správné věci;
  • je mezi a s lidmi.

Vnímá HR jako byznys a službu

Nám, lidem z HR, se často stává, že zapomínáme na to, že firma je tu hlavně proto, aby vydělávala peníze svým vlastníkům. Není to jenom o tom, že se k sobě budeme chovat hezky, budeme se hodnotit a budeme vyznávat společné hodnoty. To je jen cesta k tomu, abychom dokázali dodávat výsledky a zhodnocení vlastníkům konzistentně a udržitelně. Ve výsledku je to celé o tom, jestli dokážete na konci roku vyskládat pěkně peníze na stůl. A s tím má naprostá většina HR profíků problém.

Někde jsem četl důležité poučení pro každého profíka z Human Resources. Měl by být schopen číst výsledovku a rozumět tomu, co se tam píše. Také by měl dokázat sestavit, pozměnit a dodržet rozpočet. A k tomu rozumět tomu, jak konkrétní firma tvoří svůj zisk. Není toho mnoho, ale není to jednoduché. Hodně lidí z HR se financí upřímně děsí, a proto je často HR mimo hlavní proud a dění. Nedělá totiž byznys s ostatními. V takovém případě dodává jenom služby.

Navíc, výborné HR oddělení se pozná v okamžiku, kdy se firmě nedaří nejlépe. Pak se totiž rychle ověří, jestli je to byznysově orientované HR nebo jenom servisní jednotka pro ostatní. Human Resources má tendenci se ztratit v mlze, když dojde na splnění kriticky důležitých firemních cílů. Najednou se neumíme rozhodnout, protože neděláme svou profesi jako byznys. My to děláme, protože jsme nadšení a chceme se podílet na dobré atmosféře ve firmě. Pak nedokážeme udělat chirurgicky přesný zásah, který sice bolí, ale firmě jako celku pomůže.

Opravdu dobré HR oddělení se na svou práci dívá jako na opravdový byznys. Takové HR se postaví a u zásadních věcí dokáže říct, že tohle si vezmeme na starost my. Je to o sdílené zodpovědnosti s ostatními, i když to není čistě jenom agenda pro HR tým. Takové HR cítí, že některé věci jsou pro firmu důležité a pak umí prostě protlačit skrz firmu i věci, které nejsou jenom čistě o lidech.

Jasně, je to těžké, ale jen tak si Human Resources vybuduje respekt a dobré jméno. Ovšem, zeptejte se v marketingu, jak moc na značce a její pověsti záleží, že?

Nakonec, máme fungovat jako ambasadoři změny, ale často ve vlastních procesech a procedurách žádné změny neděláme. Výborné HR oddělení se neustále dívá, jestli funguje efektivně a podporuje firmu. A nebojí se říznout a způsobit malou dočasnou bolest. Nebojí se, že se změna považuje za příliš složitou a také zajisté narazí na odpor u některých zaměstnanců. Jenže, která prospěšná změna nenarazí na odpor? Ať už je otevřený nebo skrytý?

Rozumí strategii a implementuje ji

Firemní strategie a její reflexe do Human Resources je častý kámen úrazu. Nejenom u nás, ale všude na světě. Stačí si zadat do Google „HR strategy“ a vypadnou stovky navzájem podobných dokumentů. Ty firmy a organizace se dokonce nebojí a nestydí své HR strategie publikovat. A jak jsou si všechny ony strategie nakonec podobné. Žádná nemá emoce a srdce. Jsou to technokratické eseje, které leží na dně šuplíků. A přitom se na nich určitě nadřel velký tým. Ve finále je to o tom, jak dobře HR rozumí tomu, co firma chce a kam směřuje. Protože porozumění tomu, co firma potřebuje, to dělá HR oddělení výborným. Ono pak totiž řeší věci, které jsou pro organizaci důležité.

Takové oddělení si nikdy nevysekne jenom jednu část ze své agendy, které se věnuje. Bohužel, často kolem vidím, jak si někdo vybral například jenom nábor. A nebo ještě lépe, dobrou pověst značky na trhu práce. Jasně, je to důležité, ale co se stane, když pak člověk do takové firmy nastoupí? Jak se mu líbí ona konfrontace s realitou všedního dne v kanceláři?

Tým HR, který chce svou firmu posunout, analyzuje firemní strategii a určí si klíčové oblasti, které budou mít největší pozitivní dopad na firemní výsledky. Z těch se stanou zásadní priority. A hlavně, musí spolu nějak ladit, aby to hrálo pěkný koncert. Nejen navenek, ale i dovnitř firmy.

Má tedy jasno v tom, v čem bude ona unikátnost firmy a jak se bude lišit její HR od těch ostatních na trhu. Co bude inzerovat a co bude komunikovat zaměstnancům. Už jenom proto, aby byli na svou práci po právu hrdí. Neboť s hrdostí v srdci se nám překážky překonávají mnohem lépe.

Nebojí se dělat správné věci

Nejhorší je, když je HR oddělení ustrašené a bojí se projevit vlastní názor. To pak nikdy nedělá vlastní politiku, ale slepě následuje to, co se mu řekne. Nechce si dělat nepřátele a nakonec skončí jako nepřítel všech. Neboť všichni vědí, že bude kolaborovat s kýmkoliv, kdo právě projeví nějakou zásadnější sílu.

Výborné oddělení řízení lidských zdrojů si dokáže nadefinovat své priority, postupy a zásady. A pak se jich za každé situace umí i držet, aby prokázalo, že neohne záda při každém prvním či druhém zakřičení. Není to o tom, že se brání se Zákoníkem práce v ruce. Umí se bránit a prosazovat věci na základě jasně daných firemních hodnot.

Výborné HR si umí budovat spojence. Nejen na základě drobných protislužeb, zejména na základě vzájemné důvěry, protože jen takové pouto přetrvá i ve špatných časech. Podpořit a podržet, to je často nevděčná role pro opravdu dobrého HR profesionála.

Takové oddělení také nemá skrytou agendu. Není to místo, kde se pečou podrazy na zaměstnance a manažery. Funguje otevřeně, procesy, postupy i rozhodnutí lehce projdou i interním auditem bez ztráty květinky.

Je s lidmi a mezi lidmi

Human Resources je oddělení o lidech ve firmě. A často na to zapomíná, že by mělo být hlavně s nimi. Je zavřené ve svých kancelářích a bojí se vyrazit mezi ostatní, protože to může být přece nebezpečné. Ještě by něco chtěli, na něco se ptali a možná by měli i nějaký ten nápad. Jako zlepšovák.

Naopak, dobrý HR profesionál není u svého pracovního stolu příliš často. Je spíše tam, kde jsou zaměstnanci, aby s nimi mohl trávit co nejvíce času. A s tím, co zjistí, dokáže pracovat. Žádné HR není natolik moudré, aby zavedlo ty správné věci napoprvé perfektně. Je to o kontinuálním vývoji. A proto je zpětná vazba důležitá.

Zároveň, takový profík umí i obhájit, proč se firma nebo HR rozhodlo pro nějaký směr. Umí se postavit před lidi jako skutečný agent změny a vysvětlovat, proč se udělalo nějaké rozhodnutí, které trochu bolí. Umí se za takovým rozhodnutím stát.

Na druhou stranu, výborné HR naslouchá a funguje jako ochránce zaměstnanců. V některých momentech mají manažeři tendenci ke zkratům a HR musí v ten moment být onen aktér, který všechny uklidní. Protože nic se nejí tak horké, jako se to navaří.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *