Jak se stát HR Business Partnerem?

Dříve to bylo jednoduché, každý toužil po tom, aby nabíral nové zaměstnance. Dělat pohovory, to se bralo jako velmi úspěšná kariéra v HR. Co bylo, to bylo. Dnes chce většina lidí v HR pracovat jako Business Partner. Taková snaha se určitě cení, jen jim často nedokážeme ukázat tu správnou cestu. A oni sami přesně nevědí, kudy vede nejlepší cesta právě pro ně.

Není úplně snadné se HR Business Partnerem stát a neexistuje žádný obecně platný návod, který je dovede dříve či později k vysněnému profesnímu cíli. Neexistuje žádný studijní obor nebo soubor školení, po kterých má absolvent v ruce celosvětově platný certifikát, že je připraven pracovat jako HR Business Partner.

Takže, čemu by se měl člověk věnovat, aby se dostal na klíčovou pozici v lidských zdrojích?

Rozhodnout se, jestli je to ono

Chtít být HR Business Partner jenom proto, že je to sexy džob v Human Resources, není dobře. Každá práce má svoje plusy a mínusy. A ani v tomhle případě to není jinak. Je to sice pozice důležitá, ale jenom v okamžiku, kdy na ní sedí ten správný člověk. Jinak to nefunguje. Ale dobrá zpráva je, že existuje mnoho jiných možností, jak se realizovat lépe. Jen je potřeba je objevit. I HR je plné příležitostí a moderní technologie ono spektrum notně rozšířily.

Důležité je se jasně rozhodnout, zda je to přesně pozice pro mě. Je to o komunikaci, emailech, konfliktech, prezentování, vymýšlení řešení složitých situací a projektové práci. A to jsem zapomněl asi na tisíc dalších důležitých zodpovědností. I když je to atraktivní povolání, tak každý na té pozici nebude spokojený.

Jako HR Business Partner člověk není téměř nikdy sám. Navíc, není odborník téměř na nic. Je to univerzální voják, který si dokáže poradit s každým problémem na válečném poli. Najde si správné spojence a vymyslí plán, jak dosáhnout cíle. Pokud má někdo rád analýzy v Excelu, nebude HR Business Partner to pravé.

Soustředit se na to podstatné

V Human Resources trpíme chorobou, že neumíme rozeznávat mezi naléhavým a důležitým. Často je to tak, že utíkáme k tomu, co je naléhavé, abychom demonstrovali svou důležitost a přepracovanost. A ignorujeme to, co je důležité pro budoucnost firmy.

Kdo chce být výborný HR Business Partner, tak se musí rozeznávat, co interního klienta pálí a co mu doopravdy pomůže. Jinak se z práce stane hromada rychlých akcí, které nebudou mít logiku, protože to pokaždé bude lepení díry v lodi.

Umět rozpoznat, co je důležité a kdy je třeba řešit něco, co se zdá, že je naléhavé, to je klíčová dovednost. Jako HR Business Partner člověk vidí hodně situací, které se tváří jako naléhavé, ale jsou to prkotiny, které jenom někdo nechce sám rozhodnout. A naopak věci důležité mohou být skryté, protože se je nikomu nechce zatím vytahovat na světlo. I v tom je role HR, občas něco vytáhnout a začít důsledně řešit.

Naučit se dobře plánovat a rozpoznat, kdy je správný čas, to je důležitá dovednost, která se nedá načíst v odborných knihách. To si musí člověk získat usilovnou praxí. A pokud ji nemá HR Business Partner, tak ho nakonec zavalí všechny ty drobné problémy interních klientů.

Hledat příležitosti a nebát se chyby

Kariéra není automatická a zaručená. Nedáváme příležitosti lidem jen tak zadarmo. Obvykle si ji zaslouží jenom ti, kteří prokázali, že si povýšení zaslouží. Stejně tak, ani v HR se nedočká lepší příležitosti někdo, kdo je spokojený na své současné pozici. A nejeví známky toho, že by si přál něco víc.

Nejlepší přístup je mít oči otevřené a hledat si příležitosti k rozvoji. Málokdy se stane, že nám spadne výborný projekt do klína sám od sebe. Musíme o něj usilovat a snažit se, abychom se stali členy týmu. A nestěžovat si, že musíme pracovat o trochu víc než obvykle. Zase se mnohem víc naučíme a lidi ve firmě nás budou znát.

Podílet se na projektech je nejlepší způsob, jak zjistit, jak to funguje jinde v HR nebo ve firmě. Je to práce navíc, ale je to časová investice do budoucnosti. Kdo má takovou zkušenost, ten má i větší cenu pro firmu. A nebo pro jinou firmu, která to dokáže ocenit.

Budovat si síť

Bez networkingu to nepůjde. Pozici HR Business Partnera nedostane někdo, koho nikdo ve firmě nezná. A externě se taky na pozici bez předchozí zkušenosti nikomu nechce. Proto je nejlepší cesta nechat se interně povýšit. A pro to je třeba, aby si někdo řekl, proč to nezkusit.

Proto je důležité být v projektových týmech, aby si nás všimli i jinde, než jenom v HR. To totiž nestačí. Musí nás znát interní klienti a musí nám věřit, že to dokážeme. Pokud tomu totiž oni věřit nebudou, tak v nové roli nikdy neuspějeme.

Rozumět tomu, jak se dělá byznys a jak se tvoří zisk, to se cení. A každý v HR to neumí a nepovažuje to za důležité. Pak je ovšem nikdo ani nechce do strategických debat, protože nebudou většinu času rozumět tomu, o čem se právě mluví. Takže, mít uši nastražené, když mluví lidi z financí, to je základ. A na něm se dá dobře stavět.

Trpělivě postupovat vpřed

Říká se, že kdo nic nezkusí, ten nic nezkazí. Je to jasná výzva k tomu, aby do toho člověk prostě šel po hlavě a začal v tom plavat. Jenže, to není ideální postup, jak se stát uznávaným HR Business Partnerem. Tam se přístup skočit do toho po hlavě nevyplácí, protože ve firmě máme obvykle jenom jeden pokus. Po něm ztratíme respekt okolí.

Štěstí přeje připraveným, a proto dveře otevřené mají většinou ti, kteří prokážou, že jsou ochotní se učit a investovat do své budoucnosti. Pokud chci tedy něčeho v HR dosáhnout, tak musím být připraven i na nějaké oběti. Neexistuje oběd zadarmo a povýšení bez ničeho se také jen tak nerozdává.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *